Přeskočit na hlavní obsah

Návštěva Belgie aneb sražená národní hrdost


   Není tomu tak dávno, co jsem se zapletla s Belgičanem, a proto bylo nevyhnutelné, že navštívím
i jeho zemi. Mimo přírody, pralinek a vaflí jsem také chtěla samozřejmě vědět, jaké tam mají pivo. Netušila jsem však, že mi to převrátí naruby mé dosavadní hodnoty.

   V Čechách je většina zvyklá, že pívem se myslí „prostě pívo“ a do půllitru. Oslavenci do tupláku, dámy do třetinky. Když jsem poprvé uviděla belgické třetinkové flaštičky, moje první reakce byla:“Jé, to je roztomilé.“ Hlavně dělat machry a dělat si z ostatních srandu, že málo vydržej. Jak rychle jsem se překvapila po první ochutnávce. Díky bohu to bylo doma. Mým prvním kouskem byl GuldenDraak s 10,5 % alkoholu. Však to je jenom ve třetince, pohoda. Ne. Stále jsem však pila rychleji, než můj parťák, abych jako ukázala, jak se to dělá u nás a smála jsem se mu, jak je pomalej. Nic víc není třeba říkat, usnula jsem jako mimino, akorát s tím rozdílem, že mi bylo dvaadvacet.

   Nejbližším větším městem v okolí byl Hasselt. Byla mi zde nabídnuta návštěva oblíbené metalové hospody De Witte Non. Nestačila jsem se divit, kolik různých sklenic na různá piva existuje. Zeptala jsem se parťáka, jestli by mi dali pivo do půllitru (machry machry), na což mi odpověděl, že by mi ho sice dali, ale prohodili by nejspíš něco v tom smyslu, že se asi chci fakt opít. S úšklebkem jsem si poručila Delirium nocturnum a můj doprovod medového Barbara. Po první sklence jsem si říkala, že to snad není možný, jak to se mnou mává, a dala jsem si další tmavý kousek. Chlap vedle mě se mi postupně svezl na rameno, zatímco jsem sosala na úrovni dál jako by se nechumelilo. Přece nebudu našemu národu dělat ostudu. Už jsem začínala cítit, jak se začínám adaptovat.

„Umíš to vůbec nalejvat?“
„Lásko, zapomínáš na to, že jsem Belgičan.“
„A co jako? Já jsem Češka!“

A v každém městě najdete též tzv. „pivní halu“, kde je tolik piva, že se vám z toho zatočí hlava!




Závěrem bych chtěla jen říct, že pokud plánujete navštívit Belgii, uvítejte pivní kulturu s pokorou. Zde máte možnost se seznámit s tím, jak se mistrovsky vaří opravdové delikatesy. Prvně jsem se trochu styděla prohlašovat, že mi jejich pivo chutná víc, než naše klasické... Ale abych nás jen nehanila, ochutnala jsem na metalovém festivale i nejprodávanější světlý ležák značky Jupiler a ten byl pěkně hnusnej.

(Uvažuju, že příště bych mohla zkusit třeba Angličana... Nebo Němce...?)


Katka Rodrová - Beer Geek
PivoŇka-hk.cz

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Proč není Trautenberk v PivoŇce

   V Malé Úpě, v místě známém spíše jako Pomezní boudy na česko-polském pomezí, vznikl v roce 2015 v bývalé Tippeltově boudě minipivovar Trautenberk s pivovarskou restaurací. Jde o projekt pražského developera Martina Kulíka, který stojí třeba za úspěšným minipivovarem v pražské Hostivaři.    Trautenberk má pravidelně navařeny 4-5 druhů piv (spodně i svrchně kvašené). Kromě pivovarské hospody můžete jejich piva potkat i na několika krkonošských boudách. Mimo Krkonoše se pivo točí v několika vybraných hospodách spíše ve větších městech.    Boudy a hospody, kde se Trautenberk točí, nejsou vybrané náhodně. Jsou akcionáři pivovaru a na rozjezd pivovaru přispěly zakoupením akcií. Je to pro ně sice trochu dvousečná zbraň, ale proč ne. Autor projektu tak získal několik výhod - dokázal pivovar postavit z části za cizí peníze a zavázal si akcionáře k odběru piva. Vždyť by byli sami proti sobě, kdyby neodebírali pivo z pivovaru, jehož akcie vlastní. Akcie ale nejsou veřejně obchodovatelné, t

Berlin Beer Festival 2013

Rozhodnutí vyrazit do Berlína na Berlin Beer Festival 2013 bylo impulzivní. Týden předem jsem zamluvil hostel a už nešlo couvnout. V pátek 2.8. nás naskákalo pět do auta a vyrazili jsem na severozápad. V Berlíně jsme byli za chvilku. Hostel byl hned vedle třídy Karl Marx Allee, na které se berlínský pivní festival konal. Už na první pohled bylo jasné, že příležitostí k ochutnání bude fakt hodně. Koupili jsme si festivalový degustační krýgl 0,2l s logem festivalu a mohli vyrazit do víru dění. Karl Marx Allee je dlouhý a široký bulvár, na jehož levé straně se tísnili stánky jednotlivých pivovarů spolu s jejich pivními zahrádkami. Pivovary byly tématicky rozdělené na několik částí. Své zastoupení měly bavorské  a francké pivovary, anhaltské a saské pivovary, berlínské a brandenburské pivovary a další německé regiony. Kromě toho měly i svůj prostor i pivovary české, belgické a polské. V menší míře šlo ochutnat i piva z Velké Británie a USA . Tématické stánky s pivy z celého

Jak správně balit a nezbláznit se

Bohužel (nebo bohudík?), tohle nebude další z návodů, jejichž množství by vystačilo na dva ročníky Bravíčka. Kdo spravuje nějaký e-shop, jistě mi dá za pravdu, že s nástupem listopadu frekvence objednávek pozvolna exponenciálně roste. A pak už se člověk téměř nezastaví a klid je, zdá se, v nedohlednu. Napadlo vás někdy, co se odehrává na druhé straně, když kliknete na tlačítko „odeslat objednávku“...? My máme pivní e-shop Metrpiva.cz . A v předvánočním období se rozhodně nenudíme. Vše zpravidla to začíná tvorbou faktury v účetním systému a chroustáním tiskárny, která ten důležitý papír vytiskne. Ten pak ozdobíme razítkem a bleskovým podpisem. Zkoumáme obsah objednávky a v hlavě nám šrotuje, jak by se dala co nejlépe zabalit. Na některé položky máme speciální krabice, při náročnějších požadavcích je nutné improvizovat. Tak jako tak, izolepa sviští, karton lítá, prach víří a sem tam se zlomí nějaká ta čepel. Balíku nesmí chybět nálepka s nápisem „křehké“ a protože jsme dobré du